Rancangan Pembelajaran Fiqih dalam Konsep Kebijakan Adiwiyata Di SMP Bhakti Pertiwi Probolinggo

Chusnul Muali, Ayu Megawati

Abstract


Every individual has an important role in maintaining and caring for the environment, environmental damage is not only an obligation of the government but all communities and educational institutions also take responsibility, so the government has issued an Adiwiyata program policy in schools. The aim of the researchers was to find out how far the achievement of the Adiwiyata level and the integration of Adiwiyata in fiqh learning at SMP Bhakti Pertiwi, researchers used a qualitative approach to interpret phenomena that occur and are carried out involving various existing research methods, namely interviews and observations. The article discusses the implementation of fiqh learning in the Adiwiyata program of the Bhakti Pertiwi Middle School based on the results of the researchers concluded that the character of students in environmental education has been very good with the integration of the Adiwiyata program in fiqh learning students can practice directly how to use water and electricity.

Keywords


adiwiyata, fikih, environmental care

Full Text:

PDF

References


Al-anwari, A. M. (2016). Pengembangan Media Ajar Pendidikan Lingkungan Hidup Terintegrasi dengan Ajaran Islam tentang Lingkungan di SDIT Al-Azhar Jambi The Development of Life Environmental Education Teaching Media Integrated to Islamic Teaching of the Environment in Al-Azhar Isl. Kontektual, 31(1), 101–120.

Bahrudin, M. D. F. (2017). PELAKSANAAN PROGRAM ADIWIYATA DALAM MENDUKUNG PEMBENTUKAN KARAKTER PEDULI LINGKUNGAN. Pendidikan Geografi, 17, 25–37.

Chusnul, M. (2016). KONSTRUKSI STRATEGI PEMBELAJARAN BERBASIS MULTIPLE INTELLIGENCES SEBAGAI UPAYA PEMECAHAN MASALAH BELAJAR. Pedagogik; Jurnal Pendidikan, 3(2), 1–12.

Fahmi, M. R. (2015). PENGUATAN PENDIDIKAN NILAI DIBIDANG FIQH ; STUDI PEMIKIRAN FALAK. AT-TURATS, 9, 57–66.

Hasan Baharun, M. (2018). Konstruksi pendidikan karakter di madrasah berbasis pesantren. JURNAL MUDARRISUNA, 8(1), 149–174.

Hasibuan, N. (2016). IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Darul ’Ilmi, 04(01), 22–39.

Landriany, E. (2014). Implementasi Kebijakan Adiwiyata Dalam Upaya Mewujudkan Pendidikan Lingkungan Hidup di SMA Kota Malang. Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2, 82–88.

Lusiana Sri Sunarti1, Isjoni 2, Z. (2017). Pengaruh Implementasi Program Adiwiyata Terhadap Perilaku Warga Sekolah Pada SekolahAdiwiyata Mandiri Di Kota Pekanbaru. Dinamika Lingkungan Indonesia, 4, 139–147.

Muhamad Tisna Nugraha. (2016). Pengembangan Model Kurikulum Pendidikan Agama Islam ( PAI ) Menuju Masyarakat Ekonomi Asean ( MEA ). At-Turats, 10(1), 13–21.

Mukani, teto sumarsono. (2017). PENDIDIKAN KARAKTER PEDULI LINGKUNGAN BERBASIS ADIWIYATA PADA MATA PELAJARAN FIQIH DI MTsN TAMBAKBERAS JOMBANG. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 5, 181–200.

Muttaqin, A. (2017). PELAKSANAAN PROGRAM ADIWIYATA PADA MATA PELAJARAN AL-QUR’AN HADITS DI MTsN TAMBAKBERAS JOMBANG. Dinamika, 2(2), 1–26.

NURHAYANI. (2017). No TitlePENERAPAN METODE SIMULASI DALAM PEMBELAJARAN FIKIH IBADAH BAGI SISWA DI MTS YMPI SEI TUALANG RASO TANJUNG BALAI NURHAYANI. Ansiru, 1, 88–104.

Ramdani, R. B. (2006). No TitleIMPLEMENTASI PROGRAM ADIWIYATA DALAM PENGELOLAAN LINGKUNGAN SEKOLAH DI SMPN 3 SUKABUM.

Rizky Dewi Iswari*, S. W. U., & Jurusan. (2017). Evaluasi Penerapan Program Adiwiyata Untuk Membentuk Perilaku Peduli Lingkungan di Kalangan Siswa. Ilmu Lingkungan, 15(1), 35–41. https://doi.org/10.14710/jil.15.1.35-41

Siti Maesaroh. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Kependidikan, 1(metode pembelajaran), 150–168. https://doi.org/10.2307/539575

Sutrisno, V., & Siswanto, B. T. (2016). Faktor-

Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Praktik Kelistrikan Otomotif Smk Di Kota Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6(1), 112–119.

Syathori, A. (2013). KURIKULUM 2013 MATA PELAJARAN FIQIH DI MADRASAH TSANAWIYAH (Implementasi, Analisis dan Pengembangannya). Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1).

ZA, T. (2017). Sistem pendidikan di indonesia-antara solusi dan ilusi, (July). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.21465.62569

Zaenudin. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Fiqh Melalui Penerapan Strategi Bingo A . Pendahuluan Mata Pelajaran Fiqih adalah salah satu mata pelajaran Pendidikan Agama Islam yang diarahkan untuk menyiapkan peserta didik untuk mengenal , memahami. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(2), 301–318.




DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v13i1.1192

Article Metrics

Abstract view : 1709 times
PDF - 1827 times

Article Metrics

Abstract view : 1709 times
PDF - 1827 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 At-Turats



Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Institut Agama Islam Negeri Pontianak
Jl. Letjend. Soeprapto No. 19
Pontianak-Kalimantan Barat
Indonesia