Educational Values in Islamic History: A Historical Review of the Book History of the Arabs

Gunawan S, Mubarak Mubarak, Mukmin Mukmin

Abstract


This research aims to examine the role of education in shaping essential values throughout the history of Arab civilization, using Philip Khuri Hitti's History of the Arabs as the main reference. A qualitative approach was used through literature review and content analysis to explore the cultural, social, political, religious and intellectual dimensions of Arab history. The findings reveal that education not only served as a means of knowledge transmission but also as an important foundation in the formation of the collective identity and social structure of Arab societies. In addition, education played an important role in maintaining the continuity cultural and religious values that remain relevant today, even influencing the process of social transformation in the modern era. So there are five forms of the value of Islamic history education itself, namely: Islamic history education that has an impact on the value of knowledge and intellectuals, the value of social education of civilization that continues to grow, the development of the value of Islamic history education in the form of religious spirituality, the political value of government in the form of Islamic history education, and the value of Islamic culture in the perspective of Islamic history education Therefore, understanding the role of education Arab history is an important basis for designing an education system that is adaptive to socio-cultural dynamics, historically contextual, and rooted in the values that have shaped the character of society. This research provides a conceptual contribution to the development of a holistic and sustainable education system. 

Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji peran pendidikan dalam membentuk nilai-nilai esensial sepanjang sejarah peradaban Arab, dengan menggunakan buku History of the Arabs karya Philip Khuri Hitti sebagai referensi utama. Pendekatan kualitatif digunakan melalui tinjauan literatur dan analisis isi untuk mengeksplorasi dimensi budaya, sosial, politik, agama, dan intelektual dari sejarah Arab. Temuan penelitian mengungkapkan bahwa pendidikan tidak hanya berfungsi sebagai sarana transmisi pengetahuan, tetapi juga sebagai fondasi penting dalam pembentukan identitas kolektif dan struktur sosial masyarakat Arab. Selain itu, pendidikan berperan penting dalam menjaga kesinambungan nilai-nilai budaya dan agama yang tetap relevan hingga saat ini, bahkan mempengaruhi proses transformasi sosial di era modern. Jadi, ada lima bentuk nilai dari pendidikan sejarah Islam itu sendiri, yaitu: Pendidikan sejarah Islam yang berdampak pada nilai pengetahuan dan intelektual, nilai pendidikan sosial peradaban yang terus berkembang, pengembangan nilai pendidikan sejarah Islam dalam bentuk spiritualitas keagamaan, nilai politik pemerintahan dalam bentuk pendidikan sejarah Islam, dan nilai kebudayaan Islam dalam perspektif pendidikan sejarah Islam Oleh karena itu, pemahaman terhadap peran pendidikan sejarah Islam menjadi dasar penting untuk mendesain sebuah sistem pendidikan yang adaptif terhadap dinamika sosio-kultural, kontekstual secara historis, dan berakar pada nilai-nilai yang telah membentuk karakter masyarakat. Penelitian ini memberikan kontribusi konseptual bagi pengembangan sistem pendidikan yang holistik dan berkelanjutan.


Keywords


Islamic History, History of The Arabs, Islamic Culture, Islamic History Education Values, Educational Role

Full Text:

PDF

References


Affandi, B., & HMA, D. (1993). Dirasat Islamiyah III, Sejarah dan Kebudayaan Islam. Anika Bahagia Offset.

Aissa, L., & Lobo, N. (2022). Sejarah Arab dan Historiografi Arab: Bentuk Penilaian Masa Lalu dan Masa Kini. Al-Muntaqa, Vol. 05(2).

Alfan, M. (2013). Pengantar Filsafat Nilai. Pustaka Setia.

Anang, A. Al. (2019). Sejarah Perkembangan Ilmu Pengetahuan Dalam Islam. Jurnal Fajar Historia, Vol. 3(2).

Arifuddin, & Karim, A. R. (2021). Konsep Pendidikan Islam; Ragam Metode PAI dalam Meraih Prestasi. Didaktika: Jurnal Kependidikan, Vol. 10(1).

Awwalliyah, R., & Baharun, H. (2018). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional (Telaah Epistemologi Terhadap Problematika Pendidikan Islam). Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, Vol. 19(1).

Bahri, S., Sakdiyah, H., Tanjung, H. B., & Samsu. (2024). Relasi guru dengan murid dalam perspektif pendidikan Islam. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 17(2).

Darmawati. (2013). Sepak Terjang Demokrasi dalam Masyarakat Islam. Jurnal Sulasena, Vol. 8(2).

Daulay, H. P., Dahlan, Z., Matondang, J. A. S., & Bariyah, K. (2020). Masa Keemasan Dinasti Umayyah dan Dinasti Abbasiyah. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, Vol. 1(2).

Djumali, Ali, T. S., Santoso, J., Subadi, T., Wardani, J. D., Choiri, A., & Sundari. (2014). Landasan Pendidikan. Gava Media.

Fatmaira, Z. (2022). Nilai Pendidikan Dalam Novel Rantau 1 Muara Karya A. Fuaddi. Jurnal Sintaks, Vol. 2(2).

Haif, A. (2016). Hadis Sebagai Sumber Sejarah. Jurnal Rihlah, Vol. 04(1).

Hasbullah. (2009). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Raja Grafindo persada.

Hidayat, A. W., & Fasa, M. I. (2020). Islamic Education Policy on Socio Political System. Jurnal At-Turats, 14(2), 104.

Hitti, P. K. (2002). History Of The Arabs (Terjemahan) (X). PT. Serambi Ilmu Semesta.

Jalaluddin, & Idi, A. (2009). Filsafat Pendidikan. Ar-Ruzz Media.

Jaya, I. M. L. M. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Qudrant.

Juhaya, P. S. (2013). Pengantar Filsafat Nilai. Pustaka Setia.

Kadir, A. (2016). Dirasat Islamiyah. Dwiputra Pustaka Jaya.

Lanye, U. bin M., Azwar, Aswar, & Amirullah, M. (2023). INTEGRATIVE MORAL EDUCATION CONCEPT AND METHOD: IBNU ABI AL-DUNYA’S THOUGHTS. Jurnal At-Turats, 17(1), 26.

Madjid, M. D., & Wahyudhi, J. (2014). Ilmu Sejarah: Sebuah Pengantar. Prenada Media Group.

Martha, Y., Sa’diyah, D., Maulana, H., & Warto. (2023). Konsep Dasar Sejarah: Implementasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Bersatu, Vol. 1.

Munir Amin, S. (2015). Sejarah Peradaban Islam (1st ed.). Amzah.

Samsulbassar, A., & Suhartini, A. (2020). Implikasi Konsep Fitrah dalam Islam dan Tujuan Pendidikan Nasional. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, Vol. 05(1).

Saryadi, & Kerwanto. (2023). Sejarah Masyarakat Arab Sebelum Datangnya Islam. Jurnal El-Adabi, Vol. 02(2).

Suparman, U. (2020). Bagaimana Menganalisis Data Kualitatif? Pusaka Media.

Syafaq, H., Tohari, A., Nadhifah, N. A., Hanifah, U., & Candra, M. (2021). Pengantar Studi Islam. Nuwailah Ahsana.

Syukur, A. (2010). Pengantar Studi Islam. Teologia Press.

Tarigan, M., Ningrum, N. O., Siregar, I. A., Siregar, M. U., & Harahap, M. (2022). Sejarah Peradaban Islam dan Peradaban Arab Pra Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, Vol. 4(6).

Wilaela. (2016). Sejarah Islam Klasik. Rineka Karya.




DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v19i1.3592

Article Metrics

Abstract view : 158 times
PDF - 148 times

Article Metrics

Abstract view : 158 times
PDF - 148 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2025 Gunawan S, Mubarak, Mukmin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Institut Agama Islam Negeri Pontianak
Jl. Letjend. Soeprapto No. 19
Pontianak-Kalimantan Barat
Indonesia