Integrating Literacy and Islamic Values: The Rotating Islamic Book Week at TK Yaa Bunayya to Enhance Children’s Language Development
Abstract
This study aims to describe the implementation of the rotating Islamic-themed book week program as a form of literacy-based Islamic education practice in stimulating early childhood language skills at TK Yaa Bunayya Magetan. The program is designed to strengthen collaboration between school and family through the activity of borrowing Islamic storybooks to be read together with parents at home. This activity not only aims to foster reading interest but also to instill Islamic values that shape character and enrich children's vocabulary. The research employs a descriptive qualitative approach with data collected through observation, interviews, and documentation. The research subjects include the school principal, classroom teacher, assistant teacher, and students. The findings show that the program is effective in enhancing children's speaking skills, expanding language comprehension, and strengthening verbal expression. Active interaction between children and parents during reading becomes a key moment in the scaffolding process and supports development within the child's zone of proximal development, as explained by Vygotsky and Bruner. The results have important implications for the development of literacy-based learning models that integrate Islamic values, both theoretically and practically in early childhood education settings. This study highlights the necessity of active collaboration between schools and families to support children's language and character development, offering practical guidance for teachers and parents in implementing effective literacy strategies.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pelaksanaan program pekan buku bertema Islami bergilir sebagai praktik pendidikan berbasis literasi Islami dalam menstimulasi kemampuan berbahasa anak usia dini di TK Yaa Bunayya Magetan. Program ini dirancang untuk memperkuat kolaborasi antara sekolah dan keluarga melalui aktivitas peminjaman buku cerita Islami yang dibaca bersama orang tua di rumah. Kegiatan ini tidak hanya bertujuan untuk menumbuhkan minat baca, tetapi juga menanamkan nilai-nilai Islami yang membentuk karakter dan memperkaya kosakata anak. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Subjek penelitian meliputi kepala sekolah, guru kelas, guru pendamping, dan siswa. Temuan menunjukkan bahwa program ini efektif dalam meningkatkan keterampilan berbicara anak, memperluas pemahaman bahasa, dan memperkuat ekspresi verbal. Interaksi aktif antara anak dan orang tua saat membaca menjadi momen penting dalam proses scaffolding dan mendukung perkembangan dalam zona perkembangan proksimal anak, sebagaimana dijelaskan oleh Vygotsky dan Bruner.Hasil penelitian ini memiliki implikasi penting untuk pengembangan model pembelajaran berbasis literasi yang mengintegrasikan nilai-nilai Islami, baik dalam kerangka teori maupun praktik pendidikan di lembaga pendidikan anak usia dini. Temuan ini menegaskan perlunya kolaborasi aktif antara sekolah dan keluarga dalam mendukung perkembangan bahasa dan karakter anak, serta memberikan pedoman bagi guru dan orang tua dalam menerapkan strategi literasi yang efektif.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraini, V. (2019). Stimulasi keterampilan menyimak terhadap perkembangan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini.
Berk, L. E. (2003). Child development (6th ed.). Allyn and Bacon.
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods (5th ed.). Pearson Education.
Bruner, J. S. (1996). The culture of education. Harvard University Press.
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications.
Fadilah, R. (2024). Penerapan metode bercerita dengan pendekatan ramah anak untuk mengembangkan bahasa anak usia dini di PAUD Ar Rahman. KIDDO: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini.
Fitriyani, N. (2020). Pengaruh keterlibatan orang tua dalam kegiatan membaca terhadap perkembangan bahasa anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 112–120.
Harmanto, B. (2021a). Implementasi media pop up book untuk meningkatkan kemampuan bahasa Inggris anak usia dini. Lectura: Jurnal Pendidikan, 7(2), 1–10.
Harmanto, B. (2021b). Penerapan metode bermain peran dalam meningkatkan keterampilan bahasa Inggris pada anak usia dini. Lectura: Jurnal Pendidikan, 7(2), 11–20.
Harmanto, B. (2022). Sinergi pendidikan keluarga dan sekolah dalam pembiasaan literasi sejak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1).
Hoff, E. (2006). Language development (3rd ed.). Thomson Wadsworth.
Lusiana, L., Harmanto, B., & Muttaqin, M. A. (2024). Implementasi media pop up book untuk meningkatkan kemampuan bahasa Inggris anak usia dini. Lectura: Jurnal Pendidikan, 7(2), 1–10.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). SAGE Publications.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi penelitian kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Nicolopoulou, A. (2002). Narrative and the development of children’s sociocultural activity. In S. Blum-Kulka & C. Snow (Eds.), Talking to adults: The contribution of multiparty discourse to language acquisition (pp. 125–149). Lawrence Erlbaum.
Nuryanto. (2016). Pengaruh pembelajaran literasi terhadap kemampuan berbahasa anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
Permendikbud No. 137 Tahun 2014. Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. (2014). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Putra, A. N., & Syafi’i, M. (2023). The role of Islamic storytelling in enhancing children’s language development and moral values. Jurnal At-Turats, 15(1), 45–60. [URL tidak tersedia]
Rahmawati, I. Y. (2020). Peningkatan keterampilan membaca permulaan melalui media cerita bergambar pada anak kelompok B di BA A’isyiyah Sidoharjo. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2).
Rahmawati, I. Y. (2021a). CD interaktif sebagai media pembelajaran berbahasa bagi anak usia dini di Ponorogo. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
Rahmawati, I. Y. (2021b). Stimulasi keterampilan membaca awal melalui media papan alfabet pada anak lambat belajar di TK Inklusif PAS Baitul Qur’an. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
Rahmani, F., & Azizah, L. (2024). Integrating Islamic character education through family-based literacy programs: A case study in early childhood education. Jurnal At-Turats, 16(2), 78–95. [URL tidak tersedia]
Soedjito, E., & Djajasudarma, T. (1993). Pengantar psikolinguistik. Balai Pustaka.
Sujiono, Y. N. (2009). Konsep dasar pendidikan anak usia dini. Indeks.
Sukmadinata, N. S. (2005). Pengembangan kurikulum: Teori dan praktek. Remaja Rosdakarya.
Suhartono. (2005). Pengembangan bahasa anak usia dini. Pustaka Sahabat.
Sulistytorini, N. (2019). Pemanfaatan buku cerita bergambar dalam pengembangan bahasa anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1).
Suryani, D. (2019). Pengaruh pembelajaran membaca nyaring terhadap perkembangan bahasa anak usia dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini.
Suyanto. (2008). Pemanfaatan metode membaca nyaring untuk mengembangkan keterampilan berbahasa anak usia dini [Tesis, Universitas Negeri Jakarta].
Tarigan, H. G. (2021). Pengajaran membaca dan menulis. Angkasa.
Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003). Sekretariat Negara Republik Indonesia.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v19i1.3575
Article Metrics
Abstract view : 49 timesPDF - 24 times
Article Metrics
Abstract view : 49 timesPDF - 24 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Amatur Rahman, Bambang Harmanto, Ida Yeni Rahmawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.