Models and Methods of Islamic Education Planing at SDIT Khoiru Ummah

Kafa Sakinah, Endin Mujahidin, Rudi Hartono, Wido Supraha, Nesia Andriana

Abstract


The success of building a civilization is fundamentally a key to education. Education is one of the most critical factors in human life, as it facilitates the development of interests, talents, and knowledge. A fundamental aspect of education is the importance of developing effective educational planning methods and models. This study analyzes the methods and models of educational planning implemented in an institution, specifically the Khoiru Ummah Integrated Islamic Elementary School, located in Kalong Jalan. This research employs a qualitative approach. The findings indicate that the methods and models of basic education planning can adopt the comprehensive planning model and Planning, Programming, and Budgeting System (PBBS). These models are deemed more suitable for creating an integrated and comprehensive approach that encompasses all aspects of the school environment.

Keberhasilan dalam membangun sebuah peradaban secara fundamental adalah kunci dari sebuah pendidikan. Pendidikan merupakan salah satu faktor terpenting bagi kehidupan manusia, karena pendidikan dapat memudahkan manusia dalam mengembangkan minat, bakat serta ilmu pengetahuan. Salah satu hal yang mendasar dalam sebuah pendidikan yaitu pentingnya mengembangkan metode dan model perencanaan pendidikan. Dalam penelitian ini, penulis menganalisis metode dan model perencanaan pendidikan di sebuah lembaga yaitu sekolah dasar Islam terpadu Khoiru Ummah yang beralamat di Kalong Jalan. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif deskriptif, dari hasil penelitian ditemukan bahwa metode dan model perencanaan pendidikan dasar dapat mengadopsi model perencanaan komprehensif dan PBBS karena lebih sesuai di dalamnya bisa terintegrasi dan bersifat menyeluruh pada semua lingkup sekolah.


Keywords


Islamic Education Planing, Methods, Models

Full Text:

PDF

References


Amelia Ayu Wanda. (2023). KONSEP PERENCANAAN DALAM MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Da’wah: Risalah Merintis, Da’wah Melanjutkan, 6(2), 95–110. https://doi.org/10.38214/jurnaldawahstidnatsir.v6i2.205

Asyari, L., & Amalia, F. (2023). ANALISIS PERUBAHAN KURIKULUM DI INDONESIA DAN PENGEMBANGAN PENDEKATAN UNDERSTANDING BY DESIGN. Jurnal pendidikan Sekolah Dasar, 03, 65–72.

Hamka, S. (2021). IMPLEMENTASI METODE TADABBUR AL-QUR’AN DI PESANTREN AR-RAHMAN BOGOR. al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 39–53. https://doi.org/10.33477/alt.v6i2.2243

Heriansyah, M. C. (2023). Pengertian, Fungsi, dan Prinsip Perencanaan Pendidikan Islam. https://doi.org/10.5281/ZENODO.10228299

Hikmah dkk, N. (2022). Perencanaan Pendidikan. Pt Sada Kurnia Pustaka.

Jumaeda, S. (2021). IMPLEMENTASI EVALUASI MODEL KUALITAS PROSES DAN OUTPUT PEMBELAJARAN PADA MATA KULIAH MAGANG I. al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 54–67. https://doi.org/10.33477/alt.v6i2.2519

Mubin, F. (2020). Pengembangan Model Perencanaan Pendidikan. Open Science Framework. https://doi.org/10.31219/osf.io/5fk6n

Mutia Irmayanti, Endin Mujahiddin, Nesia Andriana, Ahmad, & Rahmat Rosyadi. (2024). Perencanaan Peserta Didik di Mts Al Ghiffari Leuwiliang. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(6). https://doi.org/10.47467/reslaj.v6i6.1993

Muttaqin, I. (2018). KONSEP DAN PRINSIP MANAJEMEN PENDIDIKAN DALAM AL-QUR`AN. 12.

Nursalim, E. (2016). Pendidikan Islam Menuju Masyarakat Madani di Era Globalisasi (Suatu Ikhtiar Menghadapi Tantangan Masyarakat Ekonomi Asean/MEA). At-Turats, 10(1), 53. https://doi.org/10.24260/at-turats.v10i1.482

Nuryasin, M., & Mitrohardjono, M. (2019a). STRATEGI PERENCANAAN PENGEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA. 4(2).

Nuryasin, M., & Mitrohardjono, M. (2019b). STRATEGI PERENCANAAN PENGEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA. 4(2).

Samanhudi. (2021). Perencanaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan Islami di Lembaga Pendidikan. Rayah Al-Islam, 5(02), 268–294. https://doi.org/10.37274/rais.v5i02.461

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Zain, M. I., Mujahidin, E., & Andriana, N. (2023). Metode Perencanaan Pendidikan Islam. 9(1).




DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v18i2.3439

Article Metrics

Abstract view : 543 times
PDF - 319 times

Article Metrics

Abstract view : 543 times
PDF - 319 times

Data citation

oke

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2024 Kafa Sakinah, Endin Mujahidin, Rudi Hartono, Wido Supraha, Nesia Andriana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Institut Agama Islam Negeri Pontianak
Jl. Letjend. Soeprapto No. 19
Pontianak-Kalimantan Barat
Indonesia