Enhancing Religious Moderation Among Interfaith Youth for Revitalizing Social Cohesion in Ilir Kota Village Sanggau Regency

Syamsul Kurniawan, Andry Fitriyanto

Abstract


The focus of this article is on enhancing religious moderation among interfaith youth to revitalize social cohesion in Ilir Kota Village, Sanggau Regency. This article is derived from community service activities based on research, employing the Participatory Action Research (PAR) method. The results indicate that the program to enhance religious moderation, focusing on revitalizing social cohesion in the Harmony-Conscious Village of Ilir Kota, demonstrates the practical implementation of Talcott Parsons' structural functionalism theory through the AGIL framework. Each element of AGIL—adaptation, goal attainment, integration, and latency—plays a crucial role in fostering a stable and harmonious society. Through various activities such as interfaith seminars, joint commitment declarations, social actions, and the establishment of communication forums, the program successfully created inclusive and sustainable patterns of social interaction.

Fokus artikel ini adalah meningkatkan moderasi beragama di kalangan pemuda lintas agama untuk merevitalisasi kohesi sosial di Desa Ilir Kota, Kabupaten Sanggau. Artikel ini berasal dari kegiatan pengabdian kepada masyarakat berbasis penelitian dengan menggunakan metode Participatory Action Research (PAR). Hasilnya menunjukkan bahwa program peningkatan moderasi beragama yang berfokus pada revitalisasi kohesi sosial di Desa Sadar Kerukunan Ilir Kota mencerminkan penerapan praktis teori fungsionalisme struktural Talcott Parsons melalui kerangka AGIL. Setiap elemen AGIL—adaptasi, pencapaian tujuan, integrasi, dan pemeliharaan pola (latency)—memiliki peran penting dalam menciptakan masyarakat yang stabil dan harmonis. Melalui berbagai kegiatan seperti seminar lintas agama, deklarasi komitmen bersama, aksi sosial, dan pembentukan forum komunikasi, program ini berhasil menciptakan pola interaksi sosial yang inklusif dan berkelanjutan


Keywords


Enhancing Religious Moderation, Interfaith Youth, Revitalizing Social Cohesion

Full Text:

PDF

References


Armayani, C., Rania, A., Gurning, F., & Septiani, A. (2022). Meningkatkan moderasi umat beragama pada masyarakat desa pematang kuala di masa pandemi covid-19. Mukadimah Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 5, 52-60. https://doi.org/10.30743/mkd.v5i0.4210

Faruq, U. and Noviani, D. (2021). Pendidikan moderasi beragama sebagai perisai radikalisme di lembaga pendidikan. Taujih Jurnal Pendidikan Islam, 14(01), 59-77. https://doi.org/10.53649/jutau.v14i01.305

Fitriyanto, A., Kurniawan, S., & Fatimah, L. (2024). The Social Capital of Religious Harmony: A Study of Desa Sadar Kerukunan in Ilir Kota, Sanggau Regency, West Kalimantan. Religio, 14(1), 90–123.

Mukhibat, M. (2023). Pendidikan moderasi beragama di indonesia (wacana dan kebijakan). Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 4(1), 73-88. https://doi.org/10.21154/sajiem.v4i1.133

Parsons, T. (1964). The social system. The Free Press.

Rahmadi, R. (2023). Tafsir ayat wasathiyyah dalam al-qur`an dan implikasinya dalam konteks moderasi beragama di indonesia. Jurnal Ilmiah Ilmu Ushuluddin, 22(1), 1-16. https://doi.org/10.18592/jiiu.v22i1.8572

Rudiarta, I. (2023). Penguatan moderasi beragama pada siswa pasraman di kota mataram. Kamaya Jurnal Ilmu Agama, 6(2), 146-159. https://doi.org/10.37329/kamaya.v6i2.2114

Ruslan, I., Amri, F., & Hasriyanti, N. (2022). Kearifan Lokal dan Moderasi Beragama di Sanggau. Top Indonesia.

Sari, D., Darlis, A., Silaen, I., Ramadayanti, R., & Tanjung, A. (2023). Moderasi beragama dalam pendidikan islam di indonesia. Journal on Education, 5(2), 2202-2221. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.873

Suhartawan, B. (2021). Wawasan al-quran tentang moderasi beragama. Ulumul Qur an Jurnal Kajian Ilmu Al-Qur an Dan Tafsir, 1(2), 50-64. https://doi.org/10.58404/uq.v1i2.75




DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v18i2.3383

Article Metrics

Abstract view : 1162 times
PDF - 897 times

Article Metrics

Abstract view : 1162 times
PDF - 897 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2024 Syamsul Kurniawan, Andry Fitriyanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Institut Agama Islam Negeri Pontianak
Jl. Letjend. Soeprapto No. 19
Pontianak-Kalimantan Barat
Indonesia