The Process of Recruiting and Developing Teacher’s Competency Case Study at MTs Aulia Cendekia Palembang

Soufran Yusuf, Titin Hartini

Abstract


This study aims to find out how the teacher recruitment process in private madrasas is carried out. This research also explores what teacher competency development has been carried out at the madrasa and what is the role of the madrasa head in developing teacher competence. This research was conducted at MTs Aulia Cendekia Palembang. The research method used is a qualitative method. The results of the study revealed that the teacher recruitment process had been carried out in accordance with applicable regulations. Teacher competency development is carried out by providing training to teachers, providing financial assistance to continue their education to higher educational levels, facilitating teachers to get scholarships from universities and actively encouraging teachers to take part in the PPG selection and MGMP forum. It also explains how the role of the head of the madrasa in developing teacher competence. This research has implications for the madrasah, especially the head of MTs Aulia Cendekia to more fully encourage teachers to make scientific publications. It is intended that teacher competencies related to scientific tradition and culture can be well developed.

 


Keywords


recruitment, competency, madrasah, HRD

Full Text:

PDF

References


Adilah, H. G., & Suryana, Y. (2021). Manajemen strategik dalam meningkatkan mutu‎ pendidikan madrasah ibtidaiyah. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 6(1), 87-94.

Amalia, H. (2019). Manajemen pengembangan musyawarah guru mata pelajaran (MGMP) sebagai upaya meningkatkan kompetensi profesional guru PAI. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 11(1), 132.

Apiyani, A., Supriani, Y., Kuswandi, S., & Arifudin, O. (2022). Implementasi pengembangan keprofesian berkelanjutan (PKB) guru madrasah dalam meningkatkan keprofesian. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 499–504.

Arifa, B. N. (2020). Pelaksanaan manajemen rekrutmen tenaga pendidik dalam meningkatkan mutu pendidikan di madrasah aliyah al-mukhlisin. Islamic Education Manajemen, 5(2), 168–176.

Aziz, A. Z. (2018). Manajemen berbasis sekolah (alternatif peningkatan mutu pendidikan madrasah). Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 17(2), 69-92.

Baharudin, H. (2017). Peningkatan kompetensi guru melalui sistem kepemimpinan kepala madrasah. Jurnal Ilmu Tarbiyah At-Tajdid, 6(1), 1–26

Dewi Susanti, M. R. &, & Ifriqia, F. (2017). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi guru. Edudeena, 1(2), 75–80.

Fatoni, M. (2017). Peran kepala madrasah dalam meningkatkan mutu guru di mts nurul falah talok kresek kabupaten tangerang. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(02), 168-182.

Fauzi, N., Giyoto, G., & Muharrom, F. (2021). Analisis manajemen dalam pengembangan kompetensi pendidik madrasah tsanawiyah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 433.

Fitriani, C., AR, M., & Usman, N. (2017). Kompetensi profesional guru dalam pengelolaan pembelajaran di mts muhammadiyah banda aceh [professional competence of teachers in learning management at MTs Muhammadiyah Banda Aceh]. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan, 5(2), 88–95.

Hapsari, M. I. (2016). (2016). Pengkajian program kursus dan pelatihan terkait dengan jenis keterampilan, sertifikasi dan penempatan lulusan. Journal of Nonformal Education, 5(1), 9–15.

Hasanah, N. (2015). Dampak kompetensi profesional guru dalam meningkatkan mutu pendidikan madrasah ibtidaiyah di kota Salatiga. Inferensi, 9(2), 445-466.

Ikbal, P. A. M. (2018). Manajemen pengembangan kompetensi profesional guru. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 3(1), 65–75.

Kementerian Agama Indonesia. (2013). Peraturan menteri agama nomor 90 tahun 2013 tentang penyelenggaraan pendidikan madrasah. Jakarta

Kementerian Agama Indonesia. (2018). Peraturan menteri agama Republik Indonesia nomor 38 tahun 2018 tentang pengembangan keprofesian berkelanjutan guru. Jakarta.

Kementerian Agama Indonesia. (2021). Keputusan menteri agama (KMA) Nomor 1006 tahun 2021 pedoman pengangkatan guru pada madrasah yang diselenggarakan oleh masyarakat. Jakarta.

Lisnandari, L. (2019). Manajemen Rekrutmen Tenaga Pendidik Di Madrasah Aliyah. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 3(2), 76–83.

Mawardi, M. (2019). Optimalisasi kompetensi guru dalam penyusunan rencana pelaksanaan pembelajaran. Jurnal ilmiah didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 20(1), 69-82.

Mukhlisoh, M. (2018). Manajemen pendidik dan tenaga kependidikan di madrasah tsanawiyah sunan kalijaga siwuluh. Jurnal Kependidikan, 6(2), 233–248.

Noe, R., Hollenbeck, J., Gerhart, B., & Wright, P. (2014). Ebook: Fundamentals of Human Resource Management. McGraw Hill.

Noviyanti, S., & Utami, D. A. (2022). Rekrutmen Kepegawaian. Lakeisha.

Pemerintah Indonesia. (2005). Undang-Undang nomor 14 tahun2005 tentang guru dan dosen. Jakarta.

Pemerintah Indonesia. (2007). Peraturan pemerintah Republik Indonesia Nomor 40 Tahun 2007 tentang pendidikan agama dan pendidikan keagamaan. Jakarta.

Rahman, K. A., Ardiansyah., & Mawarzi. (2015). Rekrutmen tenaga pendidik dalam peningkatan mutu madrasah aliyah negeri insan cendekia jambi. Jurnal Pendidikan Islam. 9(1). 23-38.

Rupiah, R. (2017). Kompetensi Guru Madrasah Tsanawiyah di Kabupaten Bengkulu Tengah. Jurnal As-Salam, 1(2), 15–26.

Sinambela, L. P. (2021). Manajemen Sumber Daya Manusia: Membangun tim kerja yang solid untuk meningkatkan kinerja. Bumi Aksara.

Suhadi, E., Mujahidin, E., Bahruddin, E., & Tafsir, A. (2014). Pengembangan motivasi dan kompetensi guru dalam peningkatan mutu pembelajaran di madrasah. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 42-60.

Suhartanto, D., Gan, C., Sarah, I. S., & Setiawan, S. (2020). Loyalty towards Islamic banking: service quality, emotional or religious driven? Journal of Islamic Marketing, 11(1), 66–80.

Wibowo, A., & Subhan, A. Z. (2020). Strategi kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 3(2), 108–116.




DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v17i1.2534

Article Metrics

Abstract view : 969 times
PDF - 462 times

Article Metrics

Abstract view : 969 times
PDF - 462 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2024 At-Turats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Institut Agama Islam Negeri Pontianak
Jl. Letjend. Soeprapto No. 19
Pontianak-Kalimantan Barat
Indonesia